Fakta o hazardu v České republice
Základní porovnání s EU
Počet obyvatel ČR: přes 10,5 mil. - tedy 48x méně než EU
Počet obyvatel EU: přes 500 mil.
Rozloha ČR: 79.000 Km2 - tedy téměř 56x méně než EU
Rozloha EU: 4.422.773 km2
ČR : EU
= 6,5:1 v počtu heren a kasín
ČR, která je počtem obyvatel 48x menší než celá
EU a zaujímá jednu 56-tinu její celkové rozlohy má tedy 6,5x více heren
a kasín než celý zbytek EU dohromady!
Dovedeme-li tento propočet do důsledku,
je s ohledem na počet obyvatel hustota výskytu harazdních provozoven v
ČR oproti zbylé EU 312x vyšší!
Porovnání počtů obyvatel a kasín v hlavních
městech Evropy:
Praha ... počet obyvatel: 1mil., počet kasín: 99 (počet v 1.čtvrtletí 2010–číslo se stále zvyšuje!)
AKTUALIZACE: K 9. měsíci roku 2011 je v Praze již 195 kasín a k tomu 1053 heren!
A čísla díky aktivitě Min. Financí a jeho ignorování loterijního zákona
stále stoupají... Každým dnem přibývají další a další povolení...
Město |
Počet obyvatel |
Počet kasín |
Londýn |
7,4 mil. |
29 |
Moskva |
10,5 mil. |
29 (od roku 2007 postupně rušeny až k nule) |
Vilnius |
550 tis. |
9 |
Riga |
750 tis. |
9 |
Varšava |
1,7 mil. |
7 |
Dublin |
500 tis. (město) 1,6 mil. (aglomerace) |
7 |
Bratislava |
432 tis. |
3 |
Tallinn |
412 tis. |
3 |
Budapešť |
1,71 mil. |
2 |
Bern |
130 tis. |
1 |
Brusel |
1 mil. |
1 |
Helsinki |
560 tis. |
1 |
Madrid |
3,3 mil. |
1 |
Stockholm |
1,25 mil. |
1 |
Vídeň |
1,7 mil. |
1 |
Oslo |
812 tis. |
0 |
Každý čech
průměrně již v roce 2007 prohrál za rok okolo 13.000 Kč.
Do této částky je přitom statisticky zahrnut každý občan ČR, hrající i
nehrající, včetně novorozenců, důchodců atd. Tato částka se samozřejmě
logicky také každoročně podstatným způsobem zvyšuje – v
současné době je někde okolo 15.000 Kč.
V souvislosti s tím bych rád udělal takovou „sondu“
do obdobných statistik z Kanady, kde ve chvíli, kdy došlo k nárůstu takto
prosázené roční částky na osobu v průběhu šesti let ze 120 dolarů na 320
dolarů, začal být tento fakt považován za velmi varovný a alarmující a
v tomto smyslu byly učiněny kroky k tomu, aby byl tento patologický jev potlačen
a situace se dále nezhoršovala. Dovolím si upozornit na rozdílnost finančních
a existenčních poměrů v ČR a v Kanadě a zároveň na fakt, že i přes tuto
rozdílnost se prosázená částka „na hlavu“ v Kanadě ani nepřiblížila té
české!
Velmi zajímavá a zarážející čísla se dozvíme také,
zkoumáme-li počet lidí, připadajících
na jeden hrací automat. Již v letech 2007-2008 to bylo celorepublikově
170 lidí na 1 automat, v Brně pak dokonce 98 lidí na 1 automat!!! V současné
době jsou ta čísla již zase citelně horší a tak nás nemůže nenapadnout
otázka: „Kam až tuto statistiku chceme dovést? K tomu, aby nakonec v
ČR připadal na každého občana 1 přístroj? Nebo dva?“
Přes předchozí sarkastické odlehčení této drsné statistiky je potřeba za ní
udělat velký a tlustý vykříčník!
Pro porovnání se můžeme podívat na Francii, kde připadá 18.000 lidí na
jeden automat!
V roce 2009
Češi prosázeli 128 miliard korun, o 13,9% více než v roce 2008! Vzhledem
k neustálému nárůstu v tomto nebezpečném odvětví a neexistenci účinných
regulačních mechanismů lze očekávat minimálně stejný nárůst i v letech následujících.
Vývoj v oblasti hazardní legislativy
však místo směru regulačního nabral spád výrazně nebezpečnější
a tam, kde obce vyhláškami začaly regulovat hazard na svém území, začalo
Ministerstvo financí houfně a bez ohledu na legislativu povolovat mnohonásobné
množství nebezpečnějších videoloterijních terminálů, čímž výrazně vzroste
podíl závislých na tvrdém hazardu! Tyto skutečnosti ostatně potvrdil i
ombudsman JUDr.Varvařovský, primátor Prahy
Doc. MUDr. Bohuslav Svoboda, CSc, Ústavní
soud v několika rozhodnutích v roce 2011, Ministerstvo
Vnitra, Vláda svým Usnesením č.156
ze 14.3.2012 a další zúčastnění.
Výše uvedená čísla jsou navíc ryze oficiální, reálná jsou více než pravděpodobně ještě výrazně
vyšší.
A jak se stalo, že jsou ta čísla pro ČR tolik nelichotivá? Zde naleznete indicie k odpovědi:
Mezinárodní srovnání legislativy a přístupu
k hazardu
Slovensko
Na Slovensku platil do rozdělení
republiky stejný zákon jako u nás, v roce 2005 bylo novelou čislo 171/2005
Sb. o hazardnych hrach povolovaní VHP vyrazně zpřisněno a rozšiřovaní
nových technických her je aktivně bráněno. V provozu jich je proto asi
jen 50 ks v přisném kasinovém režimu (identifikace sázejiciho, evidence
výher, kontroly…) včetně progresivního zdanění.
Francie
Ve Francii je
provozovaní hazardních her značně ztiženo. Hazardní hry jsou
povolovány pouze do kasín, ve kterych jsou umistěny i VHP a vstup je přisně
zakázan mistnim občanům, kteři mohou hrát pouze v kasinu jiného města.
Kasin je zde celkově jen kolem 30, slouží především turistům, kteři přinášejí
podstatnou čast přijmů.
Rusko
V Rusku plati od 1. 1. 2007 zákon, který měl za cil výrazně omezit
dosavadní nekontrolovaný boom hazardnich her. Všechny hazardní hry jsou
v Rusku
zakázány, vyjímku budou tvořit pouze čtyři herní zóny v nerozvinutých
oblastech Ruska a provozovatelem může byt pouze ruská společnost. Zakonodárci při jejich
stanovení brali v potaz atraktivitu pro zahranični turisty a dostatečnou
vzdálenost od ruské metropole.
Vybrané zóny by měly z hazardnich her ekonomicky profitovat a měly by
podpořit jejich ekonomicky rozvoj.
USA
V USA je
hazardní hraní v některých statech uplně zakázano, ve většině přisně
regulováno a vyjimkou jsou pouze hazardní ráje Las Vegas, Atlantic City
a některé
indianské rezervace. Na podzim roku 2006 přijal americky kongres zákon,
kterým je
zakázano internetové hraní na principu zákazu umožňovat bankám pro toto
hraní
bezhotovostni převody. Podobně postupují napřiklad v Australii, na Novém
Zelandu a Anglii.
Německo
V SRN si
provozovaní hazardních her regulují jednotlivé spolkové země, ale musí
respektovat cile a zakladní ustanovení statní smlouvy o loteriích, která
ukladá obranu před nadměrným hraním, bráni zneuživaní hračskych pudů k
soukromým ziskům a zajišťuje standardy dozoru. Na udělení povoleni není
pravní nárok. Německo sice patří k nejbenevolentnějším evropským zemím,
ale hazardní hry se tam daří držet na podstatně nižší úrovni než v ČR,
od ledna 2007 zakázali on-line sazení.
Rakousko
Podobná situace je také v
Rakousku, kde má ale povolování hazardnich her v rukou Ministerstvo
financí. V Rakousku existují pouze dva soukromí podnikatelé, pracující
pod statním dohledem a je tam pouze 12 kasín. Hazardní hry s nízkými vklady
včetně VHP jsou ze statního monopolu vyjmuty a povolují je zemské předpisy.
Ostatní země
Ve všech evropských zemích a většině vyspělých
zemí světa jsou hazardní hry podstatně více regulovány než u nás. Například
v Norsku má monopol stát, v Irsku a dalších zemích jsou z hlediska našeho
přístupu zcela zakázány, i většina totalitních režimů si na jejich provozování
udržuje statní monopol. V zemích jako Saudská Arábie
nebo Indonesie jsou loterie úplně zakázány. Principy organizace hazardních
her v zahraničí vycházejí z potlačování konkurence, která ze své podstaty
zvyšuje nabídku a podněcuje ke spotřebě. Ve většině států existuje pouze
jediný provozovatel, monopol současně omezuje nabídku, usnadňuje kontrolu
státem a umožňuje aktivní ochranu hráčů před závislostí. Ve světě proto
neexistuje případ totálně neregulovaného a konkurenčního trhu hazardních
her, s výjimkou několika tzv. herních rájů, které jsou ale pod přímým
státním dozorem. Vlády totiž nejsou
ochotny akceptovat sociální důsledky provozování hazardních her.
A jaký je vývoj a situace v oblasti
hazardu za posledních 21 let v ČR?
- vlivem
obrovsky silné „herní lobby“ upravuje veškerý hazard v ČR již 21 let prakticky
nefunkční, nevyhovující a nedostatečný zákon č.202/1990 Sb. Je nutno upozornit,
že kdyby Ministerstvo financí i tento slabý a nedostatečný zákon dodržovalo,
nenastalo by zdaleka tolik problémů, které jeho nedodržování způsobilo.
- každý
sebemenší smysluplný pokus o změnu či doplnění tohoto „legislativního hybridu“ je
herní lobby důsledně bojkotován za použití JAKÝCHKOLI prostředků
- jakékoli
posílení pravomoci obcí a měst v oblasti hazardu je také systematicky
ze stejného směru blokováno a obce a města tak donedávna mohly
za daného stavu věcí často jen bezmocně přihlížet, jak jim hazard se svými
následky (patologické hráčství a jeho sociální důsledky pro celé rodiny
i společnost, zvýšená kriminalita, praní špinavých peněz, lichva, distribuce
drog atd.) nekontrolovaně bují v ulicích. Obce, které se rozhodly s MF o své právo
bojovat, se musely prostřednictvím Ústavního soudu s MF dlouze soudit
a ani po vítězném soudním tažení Ministerstvo financí, vedené Miroslavem
Kalouskem, nehodlá reálný stav v jejich obcích měnit a vymlouvá se na
nesmyslnosti typu arbitrážní ze strany firem, jejichž podnikání je jednoznačně
zemi škodlivé a vytvářející patologické jevy ve společnosti. Výsledkem tohoto neskutečného stavu je, že jediné obce, které si
reálně v tuto chvíli prosadili vlastní regulaci hazardu, jsou obce Chrastava
a Františkovy lázně. Ostatní musí jít cestou ústavní stížnosti, s čímž
každé obci rádi pomůžeme my, občanské sdružení Brnění, respektive naši
právníci. Zde je potřeba říct jednu zásadní informaci: Stačí, když ústavní stížnost podá jedna jediná obec. Na jejím základě pak budou moci regulovat hazard všechny další. Na přípravě již s některými obcemi spolupracujeme.
- ČR
je světovým unikátem i v tom, že přestože hazard přináší každoročně
mnohamiliardové sociální následky, byli provozovatelé
hazardních firem v našem systému až do roku 2011 osvobozeni od daní! Daňová
povinnost byla nahrazena systémem odvodů na „veřejně prospěšné účely“,
která byla vedena v natolik benevolentním režimu, že dovolovala provozovatelům
hazardu odvádět na tyto účely jen tolik peněz, kolik si sami určili a jen
těm subjektům, pro které se sami rozhodli – nejednou tedy do vlastních
nadací a občanských sdružení, založených právě za účelem „pročištění peněz
z hazardu“ a často s využitím „bílých koňů“
- Za nehoráznost a drzost některých hazardních
společností považujeme jejich odpor k placení daní, který dávaly
najevo, když se legislativa schvalovala. Upozorňujeme, že hazardní společnosti
v některých zemí vzhledem k následkům jejich „byznysu“ platí daně i 80ti
procentní… I za těch zbývajících 20% jsou rády, protože je to pořád více,
než ve většině jiných odvětvích opravdového podnikání.
- Jedna perlička závěrem: Doporučujeme sledovat pokles „mecenášství“ loterijních
firem od chvíle, kdy jim je již neukládá zákon... Provozovatelé ze sebe
totiž rádi dělají obrovské mecenáše v kulturní, sportovní a sociální oblasti… Doteď
to byla však jejich povinnost, kterou i tak plnili s různými „odklony“... Nyní
se jejich pravé „mecenášství“ teprve ukáže ve správném světle.
- Na rozdíl
od většiny civilizovaných zemí světa, kde se jde zpravidla směrem zcela
opačným, je v ČR od konce roku 2008
zlegalizováno internetové sázení, a to velice podivuhodným způsobem, který
v současné době prošetřují orgány činné v trestním řízení i společnosti,
zabývající se korupcí.
- závěrem
bychom rádi zdůraznili fakt, který většině veřejnosti uniká a pro každého
běžného podnikatele či daňového poplatníka je nepředstavitelný: Hazard v této přebujelé a celosvětově nevídané
podobě v ČESKÉ REPUBLICE „kontroluje“ DVANÁCT BEZMOCNÝCH ÚŘEDNÍKŮ! Vítejte v absurdistánu.